woensdag 6 april 2011

Libië: Leven in angst tussen de vuurgevechten

Door Donatella Rovera, Amnesty International
Ajdabiya is opnieuw een spookstad

Crisis Onderzoeker
(origineel gepubliceerd op livewire, 1 april 2011)

De inwoners van Ajdabiya, een stad van meer dan 100.000 mensen, zijn weer gevlucht.
Eind maart waren enkele bewoners teruggekeerd naar Ajdabiya maar sloegen opnieuw op de vlucht naar het oosten nadat ze het afschuwelijke nieuws hoorden dat de troepen van kolonel Kadhafi weer oprukten en de kleinere oliestad Al-Breiqa, amper 50km van Ajdabiya hebben bereikt.


Het nieuws dat Mousa Kousa, minister van Buitenlandse Zaken, Libië heeft verlaten en speculatie over hoe deze laatste aanhanger van Kadhafi diens greep op de macht zou beïnvloeden, verminderde de angst niet van van de inwoners van Ajdabiya en de dorpen langs de weg van Ajdabiya naar Benghazi.
Het enige wat ze weten is dat als Kadhafi's troepen het gebied heroveren, ze niet meer veilig zullen zijn. Toen het nieuws zich verspreidde dat zijn troepen al-Breiqa al hadden bereikt, hebben gezinnen niet eens gewacht tot het licht werd om de stad te ontvluchten uit angst om onder vuur te komen van Kadhafi's oprukkende troepen of terecht zouden komen in de vuurgevechten tussen deze troepen en de strijders van de oppositie die proberen om Kadhafi's troepen terug te dringen.

Dit is precies wat er gebeurde met verschillende families uit het gebied twee weken geleden toen Kadhafi's troepen Ajdabiya innamen om verder te kunnen oprukken tot aan de zuidwestelijke rand van Benghazi.

Gisteren, in de woestijn ten oosten van Ajdabiya, in het midden van nergens, ontmoette ik de moeder van twee kinderen, Khadija, een meisje van zes, en 'Attiya, haar 10-jarige broer, die beiden waren doodgeschoten op 15 maart toen de familie op de vlucht was uit Ajdabiya. De vader van de kinderen werd beschoten in de rug en arm. Zijn verwondingen zijn ernstig, maar hij overleefde en blijft in het ziekenhuis.

De moeder van de kinderen, Na'ima, die in verwachting is van haar zevende kind, vertelde me over de beproevingen van de familie:

"We leven in de 7 oktober-buurt in Ajdabiya, vlakbij de plek waar Kadhafi's troepen de stad introkken, we waren bang en besloten te vertrekken. We stapten in de auto. Mijn man reed, ik zat naast hem en onze zes kinderen (drie zoons en drie dochters, de oudste dertien en de jongste drie) zaten achteraan. Het was ongeveer 10 uur 's avonds; we bereikten de buurt van de oostelijke poort van de stad, voorbij het tankstation, er waren geen auto's vóór ons, alleen een auto een eindje achter ons. Kadhafi's troepen waren daar. "

"Plotseling kwam onze auto onder vuur te liggen. Mijn man draaide terug naar Ajdabiya, maar ze bleven schieten op onze auto. Mijn man werd geraakt en hij stopte. Ik rende uit de auto en schreeuwde dat mijn man was gewond en haastte mij naar het achterportier om de kinderen in veiligheid te brengen. Ik zag dat 'Attya en Khadija waren geraakt en niet meer bewogen. "

"Een auto nam ons mee naar het ziekenhuis in Ajdabiya. Khadija was geraakt aan het hoofd en de borst en 'Attiya in de nek. Waarom hebben ze op ons geschoten? Waarom hebben ze mijn kinderen gedood? We probeerden gewoon te vertrekken. We kunnen niet terug zolang ze er zijn, ik wil niet dat mijn andere kinderen gevaar lopen".

"In het ziekenhuis zag ik de overlijdensakten van de twee kinderen: Bij Khadija staat dat ze stierf door een groot vuurgevecht en gewond was aan de achterkant van haar hoofd, terwijl 'Attiya overleed door een kogel in de nek."

De tragische gebeurtenissen van deze familie zijn vergelijkbaar met die van andere gezinnen van wie ik de gevallen heb onderzocht in de afgelopen dagen en die onder vuur kwamen omdat zij probeerden in hun auto te ontvluchten uit het gebied van de gevechtszone.

Er is bewijs dat in de laatste paar dagen vóór hun vorige gedwongen vertrek uit de stad, Kadhafi's troepen landmijnen en antipersoonsmijnen geplaatst hebben in het gebied rond Ajdabiya . Dit vergroot alleen maar de angst en bezorgdheid van de bewoners.

Ik heb ook geprobeerd om de dood van een ander kind van zes jaar te onderzoeken, een jongen die werd gedood terwijl hij buiten speelde toen hij werd geraakt door een raket, maar zijn familie vertelde me dat ze er niet willen over praten uit angst voor represailles.

In de afgelopen 10 dagen hebben andere families me ook verteld dat ze niet bereid zijn in detail te praten over de aanslagen waarvan zij of hun familieleden slachtoffer zijn, uit vrees voor represailles van Kadhafi's troepen en/of loyalisten.

Deze angst is nog gegroeid sinds de troepen van de Libische leider nog steeds naar het oosten oprukken. Twee dagen geleden, bijvoorbeeld, toen ik de familie contacteerde van een jonge man die werd doodgeschoten door Kadhafi's troepen tijdens de vreedzame protesten die werden gehouden op 17 februari in Benghazi, vertelden me dat ze niet bereid waren om erover te spreken uit vrees voor represailles.

Later, nadat ik ze had gerustgesteld dat we ervoor zouden zorgen dat zij anoniem zouden blijven en geen andere details zouden bekend raken, waardoor ze zouden kunnen worden geïdentificeerd, vertelden ze me dat een aantal van hun familieleden een aantal weken geleden werden vastgehouden en meegenomen door Kadhafi's troepen en sindsdien zijn vermist. Ze zijn erg bang voor hun veiligheid en voor de veiligheid van andere familieleden, met name zij die wonen in de steden en dorpen in het westen van Benghazi, met inbegrip van de gebieden die nu heroverd zijn door Kadhafi's's troepen.

Ik heb de afgelopen twee dagen ook gesproken met een paar jonge mannen die een paar dagen geleden vrijgelaten zijn nadat ze werden vastgehouden gedurende 18 dagen door Kadhafi's troepen in Sirte. Ze waren gevangen genomen in het Rass Al-Anouf gebied. Eén van hen vertelde mij:

"We werden voor het eerst meegenomen naar de Interne Veiligheid (Amn al dakhili); daar werd ik vastgehouden in een kleine cel voor één persoon, maar we waren met een aantal mensen. Toen werd ik overgeplaatst naar de Militaire Politie. Daar werden we vastgehouden in overbevolkte cellen voor vijf mensen of zo, maar we waren met ongeveer 40 in elke cel. "

"Ik werd de ganse tijd geboeid en geblinddoekt, maar soms lukte het me om iets te zien omdat mijn blinddoek een beetje verschoof. In beide plaatsen werd ik geslagen en gemarteld  en vaak viel ik flauw en ze gooiden water over me heen om me wakker te maken. Ik was al in een slechte toestand toen ik gevangen werd genomen, omdat ik twee dagen had gestapt  in de woestijn zonder voedsel of water en in detentie dacht ik dat ik ging sterven. "

"Ze sloegen me met geweerkolven en andere zaken; ze schoten in de lucht en daarna verbrandden ze mijn huid met de hete geweerloop, ze hingen mij omhoog door mijn polshandboeien (gebonden achter mijn rug) vast te maken aan de muur of de deur; het was erg pijnlijk. Er waren ook enkele mensen uit Misrata vastgehouden, die werden onderworpen aan schijnexecuties. "

"We waren met ongeveer 300 gevangenen daar, ik weet niet precies hoeveel. Drie van de jongens die werden gevangen zijn met mij zijn niet vrijgelaten. Ik weet niet of ze nog leven of waar ze worden vastgehouden. Sommige mensen die gewond zijn geraakt toen ze werden binnengebracht werden niet verzorgd en werden achtergelaten om te sterven ".



te ondertekenen belofte 

Twee anderen die werden gearresteerd en vrijgelaten, samen met dezelfde jonge man gaf me soortgelijke verklaringen van hun detentie. Alvorens te worden vrijgelaten moesten ze de belofte ondertekenen dat ze niets zouden zeggen dat "schade aan de reputatie van de Grote Jamahiriya" zou berokkenen en erkennen dat ze "volledige verantwoordelijkheid" voor de gevolgen zouden dragen indien zij deze belofte zouden schenden.

Deze getuigenissen zijn zeer verontrustend, anderzijds geeft de vrijlating van deze gevangenen de hoop dat anderen die zijn verdwenen nadat zij gearresteerd en vastgehouden zijn door Kadhafi's troepen, nog in leven zijn en vastgehouden in een of andere gevangenis in Sirte, Tripoli of elders.