donderdag 4 augustus 2011

Moebarak's proces in Egypte : We hebben een lange weg afgelegd

Door Mohammed Lotfy, Amnesty International onderzoeker voor het Midden-Oosten en Noord-Afrika
Origineel gepost op Livewire op 3 augustus 2011


Moebarak wordt in Caïro de rechtszaal binnengebracht
op aanklacht van moord en corruptie © Demotix
Deze morgen had ik het gevoel dat dit een ​​historische dag zou worden. Het proces van de voormalige Egyptische president Hosni Moebarak werd live op TV uitgezonden; ik kon niet wachten om te kijken.

Terwijl Moebarak de beschuldigingen ontkende die de voorzitter van de rechtbank voorlas,  bleef ik maar denken aan al die activisten en oppositieleden die tijdens zijn bewind ten onrechte moesten terecht staan.


Zoals zo veel andere Egyptenaren, twijfelde ik tot op het laatste ogenblik of Moebarak wel zou komen opdagen. Toen zag ik hem liggen  in de rechtszaal op de brancard, naast zijn zonen. De andere beklaagden,  de voormalige minister van Binnenlandse Zaken en enkele hoge functionarissen, zaten samen op een bankje in dezelfde kooi, op één rij.  

Tahrirplein - 1 februari
© Demotix / Mohamed Elmaymony
Aan het eind van de dag, dacht ik: "We komen van ver". Ik herinnerde me de beloftes die ik had gedaan, samen met mijn collega Diana Eltahawy, aan de vele families van de slachtoffers die we in Egypte tijdens de opstanden in januari en februari 2011  hadden ontmoet:  de waarheid zal aan het licht komen en de daders zullen ter verantwoording worden geroepen. Het verlies van hun geliefden en hun angst was toen nog vers. Of het nu hun jonge zoon was, die werd doodgeschoten toen hij aan een vreedzame demonstratie deelnam, of hun geliefde moeder die in haar huis gedood werd door een verdwaalde kogel, de families konden het verlies met moeite vatten. En Moebarak was nog steeds aan de macht. 

Maar zij, evenals wij, waren vastbesloten om alles te doen wat we konden om recht te doen geschieden. In de afgelopen maanden heb ik gezien hoe de pijn van de families veranderde in een onverwoestbare vastberadenheid.  Hun frustratie nam nog  toe toen ze merkten dat de processen tegen politieagenten en de onderzoeken naar de moorden te traag vorderden. Alleen door constante druk heeft het ministerie van Binnenlandse Zaken  de politieagenten die verdacht werden van moord, uiteindelijk uit hun functie ontheven.

Maar een proces tegen de hoogste functionarissen, zoals Moebarak of de voormalige minister van Binnenlandse Zaken leek een verre droom.
 
Het proces tegen Moebarak en de medeverdachten richt zich alleen op de allerlaatste misdaden in de allerlaatste dagen van Moebarak's bewind. Het is maar het topje van de ijsberg. Naast de huidige aanklachten tegen de voormalige president en de andere beklaagden,  moeten ook de vele andere mensenrechtenschendingen, zoals folteringen,  van de afgelopen drie decennia worden aangepakt. Deze strijd zal nog moeilijker worden.  
 
Een eerlijk en transparant proces is noodzakelijk. Dit is de enige manier om ​​effectief recht te doen aan de slachtoffers. De volledige waarheid over de moorden tijdens de Egyptische Revolutie, begonnen op 25 januari 2011,  moet aan het licht komen.  Alleen op die manier kunnen de mensen terug vertrouwen krijgen in het rechtsapparaat. Het zal hen tonen dat het kan, om decennia van onderdrukking achter zich te laten  -  'niemand staat boven de wet'   is dan geen holle slogan meer, maar een feit.


Mohammed Lotfy

Geen opmerkingen:

Een reactie posten